Piegādātāju veidi: piemēri un kā izvēlēties labākos
Uzņēmuma efektivitāte un ilgtspēja ir cieši saistīta ne tikai ar tā iekšējo organizāciju un precēm, bet arī ar tā piegādātājiem. Gandrīz neviens uzņēmums visus savai darbībai nepieciešamos resursus nerada patstāvīgi. Tāpēc spēja veidot attiecības ar trešajām pusēm un noteikt kompetentākos partnerus ir viena no galvenajām prasmēm, lai uzņēmums izdzīvotu.
Kas ir piegādātājs?
Piegādātājs ir persona vai uzņēmums, kas nodrošina citus ar precēm vai pakalpojumiem, kas nepieciešami to darbībai. Tirgū pastāv dažādi piegādātāju veidi, un katrs no tiem apmierina konkrētas vajadzības piegādes ķēdē. Lai gan klasifikācijas var atšķirties, kopumā piegādātāju kategorijās ietilpst vairumtirgotāji, ražotāji un importētāji.
Darbu sadalīšana starp iekšējiem piegādātājiem, t.i., tiem, kuri pieder uzņēmumam, un ārējiem piegādātājiem nodrošina zināmas priekšrocības. Piemēram, tā ļauj nodrošināt lielāku specializāciju, jo ārējo piegādātāju organizatoriskās struktūras ir īpaši paredzētas to uzdevumiem. Turklāt viņu kvalificētais darbaspēks ir apmācīts savam darbam un tam ir plaša pieredze, īstenojot līdzīgus projektus citiem klientiem.
Piegādātāju veidi
Ir vairāki veidi, kā klasificēt šos tirgotājus un noteikt katram projektam piemērotāko. Nošķirt var arī pakalpojumu sniedzējus un preču piegādātājus. Tāpat arī starpuzņēmumu (B2B) piegādātāji apkalpo tikai citus uzņēmumus un nepārdod preces individuāliem patērētājiem.
Pēc uzņēmuma modeļa
Preces ražotājs var uzticēt preces izplatīšanu citai organizācijai vai kļūt par šo preču piegādātāju trešajām personām. Šāds scenārijs sniedz priekšrocības galapatērētājiem, jo tie var piekļūt tādām iespējām kā preču pielāgošana. Citi piegādātāji ir vairumtirgotāji un importētāji. Šie divi piegādātāju veidi darbojas kā starpnieki. Vairumtirgotāji iepērk preces vairumā un bieži importē preces tālākai pārdošanai. Savukārt tirgotāji neiepērk un neuzglabā preces – viņi pārvalda un nodrošina pasūtījumus, darbojoties kā redzamā persona, kas piegādā materiālus.

Pēc atrašanās vietas
Vēl viens veids, kā klasificēt dažādus piegādātāju veidus, ir izšķirt tos pēc atrašanās vietas un izplatīšanas tīkla. Tas ir faktors, kas jāņem vērā uzņēmumiem, kuriem ir nepieciešami pakalpojumi dažādās valstīs vai saziņa vairākās valodās.
- Vietējie piegādātāji atrodas tanī pašā pilsētā vai reģionā, kur atrodas uzņēmums, un tas ir izdevīgi loģistikas un saziņas ziņā.
- Nacionālie piegādātāji darbojas tajā pašā valstī, kur atrodas organizācija, nodrošinot procesa kontroli un īsus piegādes termiņus.
- Starptautiskie piegādātāji eksportē savas preces vai pakalpojumus uz dažādām valstīm, kas ļauj tiem dažkārt piedāvāt konkurētspējīgākas cenas.
- Attālināti piegādātāji izmanto digitalizāciju un tehnoloģijas, lai strādātu no jebkuras vietas pasaulē, un viņiem nav nepieciešama fiziska klātbūtne.
Pēc preces veida
Piegādātāji uzņēmumam var būt vairāk vai mazāk piemēroti atkarībā no tā, kādas preces tie piegādā:
- Nekritisko (ikdienas) preču piegādātāji. Šīm precēm ir zema vērtība, un tās ir viegli pieejamas, tāpēc piegādātājus ir viegli nomainīt. Tāpēc šādiem piegādātājiem ir jācenšas nodrošināt augstākās klases pakalpojumus.
- Bāzes preču piegādātāji. Bāzes preces, kurām ir augstāka vērtība, bieži vien veido ievērojamu daļu no galaprodukta pārdošanas cenas. Šādā gadījumā ir svarīgi nodrošināt izcilu pieprasījuma prognozēšanas metodi.
- Deficīta preču piegādātāji. Šie uzņēmumi pārdod preces, kuras ir grūti iegādāties un kuras ne vienmēr ir pieejamas. Ir ieteicams uzturēt labas attiecības ar šiem piegādātājiem, lai novērstu iztrūkumus nākotnē.
- Stratēģiskas nozīmes preču piegādātāji. Šie piegādātāji parasti ir līderi preču piedāvājumā ievērojamas konkurences trūkuma dēļ.
Pēc attiecībām ar organizāciju
Piegādātāji var būt ārēji, kas pieder citiem uzņēmumiem, vai iekšēji (t.i., darbinieki). Ārējie piegādātāji ir uzņēmumi, kas piegādā preces vai sniedz pakalpojumus, lai klienti varētu sekmīgi veikt uzņēmējdarbību, savukārt iekšējie piegādātāji ir daļa no uzņēmuma darbaspēka. Tādējādi nodaļa var kļūt par iekšējo piegādātāju, ja tā, piemēram, sniedz ziņojumus, tirgus pētījumus vai cita veida pakalpojumus citām organizācijas struktūrvienībām.

Pēc pakalpojumu biežuma
Piegādātāji var būt regulāri vai neregulāri. Pirmie sniedz pakalpojumus katru dienu un pēc grafika, kas var veicināt ciešākas biznesa attiecības. Tas var ietvert arī papildu procesu un preču apmaksas optimizāciju. Savukārt neregulārie piegādātāji tiek izmantoti īpašās situācijās. Tāpēc organizācijas var slēgt līgumus ar šādiem piegādātājiem sezonāli vai neparedzētās situācijās, piemēram, neplānota remonta gadījumā.
Pieci galvenie faktori piegādātāja izvēlei
Kā izvēlēties pareizo piegādātāju, ja ir tik daudz iespēju? Tālāk ir izskatīti daži aspekti, kas jāņem vērā pirms lietišķo attiecību uzsākšanas:
- Uzņēmuma reputācija. Darbs ar organizācijām, kas ir izveidojušas stabilu reputāciju savu klientu vidū, parasti garantē labu pakalpojumu saņemšanu. Informācijas apkopošana par piegādātāju, piegādātāja klientu izpēte un atsauksmju ievākšana pirms saistību nodibināšanas dod iespēju izvēlēties uzticamus un atbildīgus partnerus.
- Sertifikāti. Kvalitātes kritēriji, piemēram, ISO 9001 standarts, ir papildu garantijas attiecībā uz piegādātāja darba kvalitāti.
- Piegādes termiņu ievērošana. Lai atbalstītu klientu projektus, piegādātājiem ir jāapzinās, cik svarīgi ir ievērot noteiktos piegādes termiņus, un attiecīgi jārīkojas. Būtisks pluss ir proaktīva rīcība un ātra reaģēšana uz vajadzībām.
- Izdevīgums. Ir ieteicams salīdzināt vairākus pakalpojumus, pirms izvēlēties vienu. Jāpatur prātā, ka augsta cena ne vienmēr liecina par kvalitāti.
- Pēcpārdošanas serviss. Uzņēmumi, kas nepazūd pēc pārdošanas darījuma noslēgšanas un nodrošina turpmākus pakalpojumus, piemēram, tehnisko palīdzību vai apkopi, gūst papildu uzticību.
Piegādātāju pārvaldība
Piegādātāja atlases process sākas ar piedāvājuma analīzi un jūsu vajadzību izvērtēšanu. Pēc šo jauno profesionālo attiecību priekšrocību un risku izvērtēšanas nākamais solis ir līguma noteikumu saskaņošana, kuras gaitā tiks noteikti preču vai pakalpojumu apmaiņas nosacījumi.
Visbeidzot, kad lietišķās attiecības ir uzsāktas, ir īpaši svarīgi iegūt atgriezenisko saiti un veikt darba rezultātu pārskatīšanu. Tas parādīs, vai jūsu interesēs ir turpināt sadarbību ar sākotnēji izvēlēto organizāciju. Vai arī jūs sapratīsiet, ka ir pienācis laiks atgriezties uz sākumpunktu un atkal izvēlēties starp dažādiem piegādātāju veidiem.
Gan piegādātājiem, gan ražotājiem ir nepieciešami noliktavas un loģistikas procesi, kas darbojas bez traucējumiem. Uzņēmums Mecalux piedāvā augstākās klases noliktavas pārvaldības sistēmu (WMS) un visaptverošus noliktavas automatizācijas risinājumus. Mēs esam šeit, lai palīdzētu jums plānot un modernizēt jūsu loģistikas noliktavu konkurētspējas paaugstināšanai. Sazinieties ar mums jebkurā laikā, lai saņemtu ekspertu konsultācijas par intraloģistikas un uzglabāšanas risinājumiem.