Uzņēmuma loģistikas procesiem jābūt efektīviem, lai uzlabotu piegādes ķēdes darbību

Loģistikas procesi: piegādes ķēdes optimizācijas pamatpunkti

09 sept. 2025

Loģistikas procesiem ir īpaši liela stratēģiskā nozīme kompānijas uzņēmējdarbībā un jo īpaši piegādes ķēdē. Organizācijas ar efektīvām loģistikas darbībām ir produktīvākas un konkurētspējīgākas, jo tās var samazināt savas darbības izmaksas un nodrošināt kvalitatīvus pakalpojumus saviem klientiem.

Līdz ar jaunu patērētāju standartu, piemēram, daudzkanālu mazumtirdzniecības, nostiprināšanos, lietpratīga loģistikas procesu pārvaldība bieži vien nozīmē konkurences priekšrocības. Tāpēc arvien vairāk uzņēmumu pievērš uzmanību jaunu tehnoloģiju ieviešanai, kas nodrošina efektīvu un bezkļūdu apkalpošanu gala klientiem.

Kas ir loģistikas procesi?

Loģistikas procesi ietver visas darbības, kurām preces tiek pakļautas no to izgatavošanas brīdim līdz piegādei galapatērētājam. Šīs darbības ietver transportēšanu, uzglabāšanu un turpmāku izplatīšanu. To mērķis ir piegādāt pieprasīto materiālu daudzumu īstajā laikā un vietā par iepriekš saskaņoto cenu.

Pirmais solis optimizētas piegādes ķēdes izveidē ir stingri pārvaldīt visas dažādos loģistikas procesos iesaistītās darbības. Uzņēmumiem ir jānodrošina, lai resursi un informācija tiktu pareizi sadalīti visos loģistikas ķēdes posmos.

Apstākļos, kad Industry 4.0 ieņem centrālās pozīcijas, automatizācija loģistikā ir risinājums, kuram pievēršas vairāk uzņēmumu, lai saglabātu konkurētspēju. Loģistikas procesu pārvaldība ievērojami uzlabojas, automatizējot visas piegādes ķēdes darbības vai to daļu, tostarp informācijas apmaiņu.

Pieci loģistikas procesi: optimizācijas piemēri

Šie ir pieci visbiežāk sastopamie loģistikas procesi: iepirkums, uzglabāšana, krājumu pārvaldība, pasūtījumu komplektēšana un nosūtīšana, kā arī preču transportēšana un piegāde.

1) Iepirkumi

Iepirkumu mērķis ir piegādāt izejvielas vai preces loģistikas centram, ražošanas centram vai tirdzniecības vietai, lai nodrošinātu pienācīgu uzņēmējdarbības (ražošanas, izplatīšanas vai tirdzniecības) veikšanu. Labi organizēta un saskaņota noliktava ir obligāts priekšnoteikums, lai iepirkumu pārvaldība būtu efektīva un rentabla. Uzņēmumi, kas savos loģistikas procesos iekļauj noliktavas pārvaldības sistēmu (WMS), var sakārtot krājumu līmeni, pamatojoties uz savu sagādes stratēģiju.

Iepirkumi nodrošina arī preču nosūtīšanu ražošanai. Lai optimizētu šo loģistikas posmu, Mecalux programmatūrai Easy WMS ir izveidots modulis WMS ražošanai, kas nodrošina nepārtrauktu izejvielu piegādi ražošanas līnijām. Turklāt šī programma ir savienota ar ražošanas izpildes sistēmu (MES), lai sinhronizētu noliktavas darbības ar ražošanas procesiem un nodrošinātu apgādi. Šī uzlabotā funkcionalitāte nodrošina visu procesu pilnīgu izsekojamību un krājumu pārredzamību reāllaikā.

Francijas uzņēmums Dexel ir piemērs tam, kā var optimizēt iepirkumu procesu ar digitalizācijas palīdzību. Šis līmju, hermētiķu un skaņas izolācijas materiālu ražotājs ir samazinājis ražošanas izpildes laikus, pateicoties loģistikas darbībām pēc principa “tieši laikā", ko pārvalda, izmantojot moduli WMS ražošanai. “Preču piegādei ražošanas līnijām jābūt nevainojamai, lai nodrošinātu, ka produkcija tiek ražota pareizi. Mūsu prioritāte ir pilnīga mūsu preču uzskaite, iegūstot detalizētu informāciju par ražošanu un loģistikas procesiem, ko iziet katra no šīm precēm,” saka Nathalie Burgals, Dexel finanšu vadītāja.

Iepirkumi ir pirmais loģistikas process piegādes ķēdē
Uzņēmuma loģistikas procesiem jābūt efektīviem, lai uzlabotu piegādes ķēdes darbību

2) Uzglabāšana

Uzglabāšana ietver darbības, kas ir saistītas ar preču pareizu uzglabāšanu, aizsardzību un saglabāšanu nepieciešamajā laika periodā. Šīs darbības veikšanai jāizvēlas uzglabāšanas sistēma, kas vislabāk atbilst uzņēmuma loģistikas vajadzībām, ņemot vērā noliktavas izkārtojumu un pašu preču īpašības. Ir svarīgi izvēlēties pārkraušanas iekārtu pareizo skaitu un veidu, lai pārvietotu preces, jo no tā ir atkarīga noliktavas caurlaides spēja.

Automatizācija un digitalizācija ir kļuvušas par labākajiem palīgiem, runājot par preču uzglabāšanas optimizāciju. Lai palielinātu produktivitāti un samazinātu kļūdu skaitu, uzņēmumi izmanto automatizētus risinājumus, piemēram, palešu kraušanas celtņus, konveijerus, elektrificētas monorail sistēmas, pārvietošanas ratus u.c.

Kā piemēru var minēt uzņēmumu IKEA Components, kurš ir modernizējis savus loģistikas procesus ar automatizētām sistēmām, kas ļauj veiksmīgi sagatavot 99 % pasūtījumu. “Pateicoties automatizācijai, mēs varam tikt galā ar pasūtījumu skaita svārstībām. Pandēmijas laikā darbības apjoms nepārtraukti pieauga un samazinājās, tāpēc automatizācija palīdzēja mums pielāgot resursus tirgus vajadzībām. Ar automatizācijas palīdzību esam optimizējuši arī loģistikas un ekspluatācijas izmaksas”, saka Frantisek Stora, IKEA Components Slovakia rīkotājdirektors.

IKEA racionalizēja noliktavas loģistikas procesus, izmantojot automatizētās sistēmas
IKEA racionalizēja noliktavas loģistikas procesus, izmantojot automatizētās sistēmas

3) Krājumu pārvaldība

Vēl viens svarīgs loģistikas process ir krājumu pārvaldība, lai noteiktu krājumu apjomu un piegādes laiku atbilstību klientu prasībām. Efektīva krājumu pārvaldība tieši ietekmē loģistikas procesā iesaistīto darbību caurlaides spēju un samazina krājumu pārpalikuma vai krājumu iztrūkuma risku.

Precīzai un efektīvai preču izsekošanai ir ieteicams uzstādīt noliktavas pārvaldības sistēmu (WMS). Šī programmatūra ļauj organizācijām reāllaikā kontrolēt noliktavās pieejamos resursus, zināt katras preces precīzu atrašanās vietu, uzraudzīt preču ievešanu un izvešanu un precīzi paredzēt, kad preces tiks izpārdotas. Šim nolūkam, izmantojot WMS, var identificēt un reģistrēt preces brīdī, kad tās nonāk noliktavā. Pēc tam precēm tiek ierādīta atrašanās vieta, pamatojoties uz uzņēmuma vajadzībām. Tādējādi produkti ir pilnībā izsekojami.

Digitālā krājumu pārvaldība nodrošina efektīvāku darbību. Piemēram, Heidelberg, starptautisks piegādātājs poligrāfijas nozarei, savā Barselonas noliktavā izmanto Easy WMS, lai optimizētu krājumu pārvaldību. Uzņēmuma loģistikas vadītāja Sonia Ros saka: “Pateicoties Easy WMS, esam vienkāršojuši krājumu pārvaldību. Mēs noteikti esam uzlabojuši reaģēšanas laiku, preču izvietošanu un kvalitātes kontroli.”

4) Pasūtījumu komplektēšana un nosūtīšana

Pasūtījumu apstrāde ietver klientu pieprasīto preču iepakošanu, lai tās varētu nosūtīt ar minimālām izmaksām un pēc iespējas īsākā laikā. Līdzīgi transportēšanai šim loģistikas procesam ir vislielākā ietekme uz gala patērētāju apmierinātību, jo labs serviss ir iespējams tikai tad, ja pasūtījumi tiek piegādāti savlaicīgi un bez kļūdām.

Komplektēšanas un nosūtīšanas darbības ietver dažādas darbības: operatoru pārvietošanos noliktavā, preču izgūšanu no plauktiem, to šķirošanu un konsolidāciju, iepakošanu un iekraušanu kravas automašīnās.

Pasūtījumus var nosūtīt gala patērētājiem, ražošanas centriem vai citām uzņēmuma noliktavām un veikaliem. WMS izmantošana ir būtiska, lai ziņotu par katru jaunu pasūtījumu, kas tiek ievadīts sistēmā, tādējādi nodrošinot operatīvas piegādes un novēršot komplektēšanas kļūdas. Darbības optimizācijai programmatūru var savienot ar komplektēšanas palīgierīcēm, t.i., komplektēšanas/gaismas indikācijas vai balss komplektēšanas ierīcēm.

“Ar Easy WMS mēs esam racionalizējuši visus procesus. Tā rezultātā 90 % preču, kas pasūtītas līdz pusdienlaikam, tiek nosūtītas tajā pašā dienā,” saka Jordi Colilles, Motocard digitālo risinājumu direktors. Veikalu tīkls, kas specializējas motociklu aprīkojuma un aksesuāru jomā, aprīkoja savu ražotni ar Mecalux Group sistēmu WMS e-komercijai, lai atvieglotu to pasūtījumu apstrādi, kas paredzēti fiziskajiem veikaliem un tiešsaistes klientiem. Easy WMS sistēmas uzstādīšana iezīmēja pagrieziena punktu Motocard loģistikas darbībās. WMS uzraudzība un operatoru komplektēšanas maršrutu optimizācija nodrošināja uzņēmumam milzīgas priekšrocības, paātrinot uzglabāšanas un pasūtījumu komplektēšanas uzdevumu veikšanu.

Uzņēmums Motocard ir optimizējis pasūtījumu komplektēšanu ar Easy WMS programmatūru
Uzņēmums Motocard ir optimizējis pasūtījumu komplektēšanu ar Easy WMS programmatūru

5) Preču transportēšana un piegāde

Viens no galvenajiem izaicinājumiem loģistikā ir preču piegādes procesa pēdējais posms. Precēm jāpārvar daudzi šķēršļi no brīža, kad tās tiek izvestas no izplatīšanas centra, līdz tās sasniedz galamērķi. Transportēšanas un piegādes izmaksu optimizācija var kļūt par noteicošo faktoru, lai panāktu efektīvus procesus un izceltos konkurentu vidū.

Šajā loģistikas posmā e-komercijas uzņēmumi parasti sadarbojas ar vienu vai vairākām transporta aģentūrām. Lai izvairītos no kavējumiem un kļūmēm, kas var izraisīt klientu sūdzības un rezultātā palēnināt uzņēmuma izaugsmi, uzņēmumiem ir jāsaskaņo iepakošanas un marķēšanas procesi ar kravu pārvadātājiem.

Loģistikas gala procesu optimizācijai Mecalux Group ir izstrādājusi moduli Multi Carrier Shipping Software (Vairāku pārvadātāju piegādes programmatūra). Šī uzlabotā funkcionalitāte racionalizē preču nosūtīšanu, saskaņojot to ar galveno pārvadātāju programmatūru. Programmā var sakārtot pasūtījumu iepakošanu, marķēšanu un nosūtīšanu, lai nodrošinātu, ka šajā loģistikas posmā nerodas kļūdas.

“Mēs esam uzlabojuši preču nosūtīšanas procesu un novērsuši nosūtīšanas kļūdas,” saka Vincent Beaufreton, Espace des Marques attīstības vadītājs, pēc Multi Carrier Shipping Software moduļa ieviešanas divās uzņēmuma ražotnēs Francijā. Pareiza noliktavas sadalīšana un darbības organizācija ir ļāvusi šim apģērbu un apavu tiešsaistes mazumtirgotājam trīskāršot nosūtīto pasūtījumu skaitu.

Sinhronizēti loģistikas procesi efektivitātes nodrošināšanai

Saskaņoti loģistikas procesi uzlabo pakalpojumu sniegšanu gala patērētājiem un optimizē uzņēmuma izmaksas un resursus. Saskaroties ar mūsdienu sarežģītajiem loģistikas apstākļiem, lēmumu pieņemšanas automatizācija, izmantojot loģistikas programmatūru un automatizētus risinājumus, var kļūt par ceļu uz efektivitāti.

Tādā programmatūrā kā Easy WMS var koordinēt informācijas plūsmu ar citiem piegādes ķēdes posmiem, lai panāktu sinhronizētus un produktīvus loģistikas procesus. Ja vēlaties pilnā mērā izmantot loģistikas procesu automatizācijas un digitalizācijas priekšrocības savā uzņēmumā, sazinieties ar mums. Mūsu ekspertu konsultantu komanda ir gatava sniegt jums personalizētus padomus par jūsu vajadzībām optimāli piemērotu risinājumu.